Wednesday 19 October 2011

kerjaya seorang bomba

Buat pertama kali melihat panorama FRAM Wakaf Tapai memang hebat. Keluasan kawasan dengan lokasi Pusat Latihan yang bersih dan menarik menjadikannya antara Pusat Latihan yang saya paling 'respect dan suspect'. Sewajarnya Pusat Latihan ini dinaikkan tarafnya menjadi Akademik yang bertaraf dunia dengan diperlengkapkan lagi kemudahan latihan yang sedia ada. Suasana yang damai pada pagi hari menjadikan Pusat Latihan ini tenang dan 'syonok' dipandang mata. So ada seorang pegawai Bomba pernah berkata, 'Di FRAM tiada hari yang TIADA LATIHAN' so melihat suasana sebegitu pastinya sesuailah kalau anggota bomba ke sini... latihan... latihan..... latihan.....

Bangun pagi tu biasa lah.. tapi bangun seawal jam 5.30 pagi sambil siap pakai uniform lengkap.. fuyoo itu kira 'baik punye'. Anak2 dara Kadet Bomba di'kerah' bangun awal dengan persediaan rapi bagi memulakan kursus dan latihan. Sebelum tu, malam semalamnya 'berjaga' betulkan boot sampai jam 1.30 pagi. Biasalah bagi 'kilat dan adjust' sana sini. Walau bagaimanapun semua urusan beres.

Pagi tu makan kena beratur dan bertertib. Tapi budak2 pompuan lah katakan 'jaga dan control cantik'. Sebelum bersarapan sempat posing ramai-ramai buat kenangan ketika seawal pagi di FRAM Wakaf Tapai, Terengganu.

No comments:

Post a Comment